2022.4.4
Daňová uznatelnost a průkaznost darů postiženým po tornádu
Jaroslava Pfeilerová
V rámci ročního zúčtování v naší mzdové účtárně žádají zaměstnanci o odečty hodnoty poskytnutých darů na pomoc postiženým po tornádu na jižní Moravě. Můžete nám, prosím, poradit, jaké dary můžeme odečíst a jaká potvrzení od zaměstnanců vyžadovat?
Nahoru1. Stručná informace o daňovém posouzení darů
Aby bylo možné odečíst od základu daně hodnotu bezúplatného plnění (daru), musí být splněno několik podmínek. V první řadě je nutné "poskytnout dar správné osobě" a na vymezené účely:
1.1 V případě obdarovaných právnických osob se jedná:
-
o dary poskytnuté obcím, krajům, organizačním složkám státu, právnickým osobám se sídlem v ČR, EU, EHP,
-
přičemž dar musí být použit na financování vědy a vzdělání, výzkumu a vývoje, školství, policii, požární ochranu, na podporu a ochranu mládeže, na ochranu zvířat a jejich zdraví, na účely sociální, zdravotnické, ekologické, humanitární, charitativní, náboženské (jen pro registrované církve), tělovýchovné a sportovní, dar politickým stranám a hnutím....
1.2 V případě obdarovaných fyzických osob se jedná:
-
o osoby s bydlištěm na území ČR, EU, EHP, které jsou poskytovateli zdravotních služeb, provozují školy a školská zařízení, zařízení na ochranu opuštěných nebo ohrožených druhů zvířat, a to na financování těchto zařízení,
-
dar lze poskytnout i fyzické osobě s bydlištěm v ČR, EU, EHP, která je poživatel invalidního důchodu nebo nezletilému dítěti závislému na péči na zdravotnické prostředky, na rehabilitační a kompenzační pomůcky uvedené ve vyhlášce k zákonu č. 182/1991 Sb., kterým se provádí zákon o sociálním zabezpečení, které nehradí zdravotní pojišťovna, a na majetek usnadňující těmto osobám vzdělání a zařazení do zaměstnání.
Obdobně se postupuje i u bezúplatných plnění na financování odstraňování následků živelní pohromy, ke které došlo na území ČR (EU, EHP).
Z uvedených skutečností vyplývá, že pro účely ust. § 15 odst. 1 ZDP lze uplatnit pouze dar poskytnutý za vymezených (výše uvedených) podmínek.
Nahoru2. Doklad prokazující poskytnutý dar
Poskytnutí daru je potřeba prokázat. Zákon o daních z příjmů však nestanoví konkrétní náležitosti nebo název příslušného dokladu. Z toho důvodu lze vycházet např. z pokynu GFŘ D-22, které vykládá některá ustanovení zákona o daních z příjmů, případně také ze stanovisek daňové správy, která zveřejňuje na svých stránkách (např. Daňové úlevy – živelní pohroma | Média a veřejnost | Finanční správa | Finanční správa (financnisprava.cz).
2.1 Pokyn GFŘ D-22, který vykládá některá ustanovení daňového zákona, uvádí (ve výkladu k § 15 odst. 1 ZDP): "Poskytnuté bezúplatné plnění prokáže poskytovatel dokladem, ze kterého musí být patrno, kdo je příjemcem bezúplatného plnění, hodnota bezúplatného plnění, předmět bezúplatného plnění, účel, na který bylo bezúplatné plnění poskytnuto a datum poskytnutí".
2.2 Část citace stanoviska finanční správy: "Poskytnutí daru prokáže poplatník dokladem, ze kterého musí být zřejmé, kdo je příjemcem daru, hodnota daru, účel a předmět, na který byl dar poskytnut a datum poskytnutí. I bez potvrzení konečného příjemce může správce daně uznat poskytnutí peněžního plnění, pokud poplatník doloží (např. příkazem k úhradě a výpisem z bankovního účtu, podacím potvrzením poštovní poukázky, příjmovým dokladem nebo výpisem telefonního operátora o poskytnutí dárcovské SMS/DMS apod.), že finanční prostředky byly poukázány na bankovní účet na pomoc lidem v postižených oblastech, zřízený k účelu veřejné sbírky, která je zaevidována v centrální evidenci veřejných sbírek vedené Ministerstvem vnitra podle § 26 odst. 2 a 3 zákona č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách. Informace z centrální evidence veřejných sbírek zveřejňuje Ministerstvo vnitra na své internetové stránce.
Obdobný postup lze uplatnit i u…