Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) upozorňuje zaměstnavatele na časté chyby při využívání digitálních služeb a zasílání formulářů v rámci eDávek. Jejich správné používání pomůže urychlit vyřízení žádostí o dávky.
Zbytečné předávání formulářů zaměstnanců
Zaměstnavatelé opakovaně zasílají na správy sociálního zabezpečení vzorová oznámení, která jim zaměstnanci předávají. Tyto formuláře se nezasílají ani jako příloha k formuláři Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku. Jedná se pouze o vzory formulářů ze stránek ČSSZ, které jsou určeny pro případné využití k vnitřní potřebě zaměstnavatelů.
Chyby při využívání elektronických služeb
U ošetřovného při ověřování údajů potvrzených lékařem zaměstnavatelé zadávají informace o zaměstnanci místo údajů o ošetřované osobě (např. místo rodného čísla nemocného dítěte zadávají rodné číslo zaměstnance). Správně je třeba uvést jak identifikátor (číslo rozhodnutí), tak i údaje o ošetřované osobě.
Dále zaměstnavatelé očekávají automatické notifikace o vystavení ošetřovného, podobně jako u eNeschopenky. U ošetřovného je však nutné nejprve odeslat dotaz ke konkrétnímu identifikátoru a ošetřované osobě. Ověření lze provést prostřednictvím SW nebo služby na ePortálu ČSSZ: Přehled podání k dávkám nemocenského pojištění.
Proč není u ošetřovného možné poskytovat stejné služby jako u eNeschopenek?
U eNeschopenky lékař rozhodne, že zaměstnanec je nemocný, a systém automaticky propojí údaje o zaměstnavateli. U ošetřovného je situace jiná. Nemocný (osoba vyžadující péči) je někdo jiný než zaměstnanec, který o dávku žádá. Proto je nejprve nutné, aby zaměstnavatel zaslal dotaz s identifikátorem (číslem rozhodnutí) a identifikační údaje takové osoby. Až po tomto kroku je možné se…