dnes je 22.2.2025

Input:

eDávky: Nejčastější chyby zaměstnavatelů a jak se jim vyhnout

20.2.2025, Zdroj: Česká správa sociálního zabezpečeníDoba čtení: 3 minuty

Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) upozorňuje zaměstnavatele na časté chyby při využívání digitálních služeb a zasílání formulářů v rámci eDávek. Jejich správné používání pomůže urychlit vyřízení žádostí o dávky.

Zbytečné předávání formulářů zaměstnanců

Zaměstnavatelé opakovaně zasílají na správy sociálního zabezpečení vzorová oznámení, která jim zaměstnanci předávají. Tyto formuláře se nezasílají ani jako příloha k formuláři Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku. Jedná se pouze o vzory formulářů ze stránek ČSSZ, které jsou určeny pro případné využití k vnitřní potřebě zaměstnavatelů.

Chyby při využívání elektronických služeb

U ošetřovného při ověřování údajů potvrzených lékařem zaměstnavatelé zadávají informace o zaměstnanci místo údajů o ošetřované osobě (např. místo rodného čísla nemocného dítěte zadávají rodné číslo zaměstnance). Správně je třeba uvést jak identifikátor (číslo rozhodnutí), tak i údaje o ošetřované osobě. 

Dále zaměstnavatelé očekávají automatické notifikace o vystavení ošetřovného, podobně jako u eNeschopenky. U ošetřovného je však nutné nejprve odeslat dotaz ke konkrétnímu identifikátoru a ošetřované osobě. Ověření lze provést prostřednictvím SW nebo služby na ePortálu ČSSZ: Přehled podání k dávkám nemocenského pojištění.

 

Proč není u ošetřovného možné poskytovat stejné služby jako u eNeschopenek?

U eNeschopenky lékař rozhodne, že zaměstnanec je nemocný, a systém automaticky propojí údaje o zaměstnavateli. U ošetřovného je situace jiná. Nemocný (osoba vyžadující péči) je někdo jiný než zaměstnanec, který o dávku žádá. Proto je nejprve nutné, aby zaměstnavatel zaslal dotaz s identifikátorem (číslem rozhodnutí) a identifikační údaje takové osoby. Až po tomto kroku je možné se

Nahrávám...
Nahrávám...