dnes je 21.11.2024

Input:

Nové nařízení vlády napomůže ochraně práv spotřebitelů před nekalými praktikami - se vzorem

8.11.2013, Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchoduDoba čtení: 6 minut

Vláda na svém jednání schválila nařízení o vzorovém poučení o právu na odstoupení od smluv uzavřením distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory a vzorovém formuláři pro odstoupení od těchto smluv.

Nařízení vlády reaguje na novou právní úpravu v občanském zákoníku, účinném od 1. 1. 2014, a je transpozicí příslušných ustanovení směrnice o právech spotřebitelů.

Nový občanský zákoník ukládá podnikatelům povinnost poskytnout spotřebiteli řadu informací, které jsou uvedeny v § 1811 a v § 1820 občanského zákoníku a které připadají pro danou smlouvu v úvahu, např. totožnost obchodníka, označení zboží a služby, cena, způsob platby, případná povinnost zaplatit zálohu, způsob výpočtu ceny při opakovaném plnění, podmínky, lhůtu a postupy pro odstoupení od smlouvy, aj.

"Připravili jsme takové vzorové poučení a takový vzor formuláře na odstoupení od smlouvy, aby to bylo jednoduché, pochopitelné a snadno použitelné. Doufáme, že to bude pro lidi opravdu užitečné," řekl náměstek ministra pro oblast ochrany spotřebitele Tomáš Hajdušek.

Nařízení vlády tak přináší pro podnikatele ve vztahu ke spotřebitelům tyto změny:

  • podnikatel může využít vzorové poučení o právu na odstoupení od smluv (viz první část přílohy k nařízení vlády), a tak snadnou formou předat spotřebiteli povinné údaje o podmínkách, lhůtách a postupech pro uplatnění tohoto práva, jakož i údaje o souvisejících nákladech apod. Povinné informace však může spotřebiteli sdělit i jiným způsobem. Současně musí poskytnout formulář pro odstoupení, jehož náležitosti stanoví prováděcí předpis (formulář je zcela nový požadavek). Je na spotřebiteli, zda tento formulář využije, nebo zvolí jinou formu odstoupení od smlouvy.
  • nová právní úprava pomáhá podnikatelům poskytnout spotřebiteli v úplnosti všechny ze zákona povinné informace o možnosti odstoupit od smlouvy, a to např. i ve vztahu k různým modalitám odstoupení od smlouvy, které se liší v případě smluv o koupi zboží a v případě smluv o poskytování služeb; specifická pravidla jsou stanovena např. pro situace, kdy je předmětem smlouvy opakované plnění; upraveny jsou i náklady na odstoupení, které nese spotřebitel (opět jiná je situace u koupě zboží a jiná u poskytování služeb).

 

Vzorové poučení o právu na odstoupení od smlouvy a vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy

a) Vzorové poučení o právu na odstoupení od smlouvy

1. Právo odstoupit od smlouvy

1.1 „Do 14 dnů máte právo odstoupit od této smlouvy bez udání důvodu.“

1.2 „Máte právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu ve lhůtě 14 dnů ode dne následujícího po dni (…)“

Vložte na místo vynechaného textu jeden z textů dále uvedených v uvozovkách:

a) „uzavření smlouvy“,

b) v případě uzavření kupní smlouvy: „ , kdy Vy nebo Vámi určená třetí osoba (jiná než dopravce) převezmete zboží.“,

c) v případě uzavření smlouvy, jejímž předmětem je několik druhů zboží nebo dodání několika částí: „ , kdy Vy nebo Vámi určená třetí osoba (jiná než dopravce) převezmete poslední dodávku zboží.“, nebo

d) v případě uzavření smlouvy o pravidelné dodávce zboží po stanovenou dobu: , kdy Vy nebo Vámi určená třetí osoba (jiná než dopravce) převezmete první dodávku zboží.“.

1.3 „Pro účely uplatnění práva na odstoupení od smlouvy musíte o svém odstoupení od této smlouvy informovat (vložte Vaše jméno a příjmení, obchodní firmu/název, adresu sídla a případně Vaše telefonní a faxové číslo a e-mailovou adresu) formou jednostranného právního jednání (například dopisem zaslaným prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, faxem nebo e-mailem). Můžete použít přiložený vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy, není to však Vaší povinností.“

Pokud na Vašich internetových stránkách nabízíte spotřebiteli možnost elektronicky vyplnit a odeslat informaci o odstoupení od smlouvy, vložte toto: „Na naší webové stránce (vložte internetovou adresu) můžete rovněž elektronicky vyplnit a odeslat formulář pro odstoupení od smlouvy nebo jakékoliv jiné jednoznačné prohlášení. Využijete-li této možnosti, obratem Vám zašleme potvrzení o přijetí tohoto oznámení o odstoupení od smlouvy.“.

1.4 „Aby byla dodržena lhůta pro odstoupení od této smlouvy, postačuje odeslat odstoupení od smlouvy před uplynutím příslušné lhůty.“

2. Důsledky odstoupení od smlouvy

Nahrávám...
Nahrávám...