dnes je 21.11.2024

Input:

Školení k BOZP u cizinců

5.9.2024, Zdroj: Státní úřad inspekce práce (www.suip.cz)Doba čtení: 5 minut

Jak je to se školením k BOZP u zaměstnanců, kteří jsou původem ze zahraničí? Na co všechno, a to i v rámci samotného provozu, bychom se z pozice zaměstnavatele měli zaměřit/vyvarovat? V tomhle ohledu nám jde především o možnou jazykovou bariéru např. při přidělování práce apod.

Problematika školení zaměstnanců o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (dále jen také „školení k BOZP“) je z pohledu legislativy České republiky upravena v zákoně č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“).

Dle ust. § 37 odst. 5 zákoníku práce: „Při nástupu do práce musí být zaměstnanec seznámen s pracovním řádem a s právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, jež musí při své práci dodržovat. Zaměstnanec musí být také seznámen s kolektivní smlouvou a vnitřními předpisy.

Právní a ostatní předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (dále jen „BOZP“) jsou definovány v ust. § 349 odst. 1 zákoníku práce. Dle ust. § 349 odst. 2 zákoníku práce: „Pokyny k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci jsou konkrétní pokyny dané zaměstnanci vedoucími zaměstnanci, kteří jsou mu nadřízení.“ Z tohoto důvodu je nezbytné, aby se vedoucí zaměstnanci se svými podřízenými zaměstnanci srozumitelně dorozuměli, neboť dle ust. § 11 zákoníku práce jsou vedoucí zaměstnanci oprávněni stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat jejich práci a dávat jim k tomuto účelu závazné pokyny.

Pokud navážeme na výše uvedené, tak povinností zaměstnavatele je dle ust. § 103 odst. 1 písm. f) zákoníku práce zajistit zaměstnancům podle potřeb vykonávané práce dostatečné a přiměřené informace a pokyny o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci podle tohoto zákona a podle zvláštních právních předpisů, zejména formou seznámení s riziky, výsledky vyhodnocení rizik a s opatřeními na ochranu před působením těchto rizik, která se týkají jejich práce a pracoviště.

Návazně na to dle ust. § 103 odst. 2 zákoníku práce: „Zaměstnavatel je povinen zajistit zaměstnancům školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které doplňují jejich odborné předpoklady a požadavky pro výkon práce, které se týkají jimi vykonávané práce a vztahují se k rizikům, s nimiž může přijít zaměstnanec do styku na pracovišti, na kterém je práce vykonávána, a soustavně vyžadovat a kontrolovat jejich dodržování.“ Zaměstnavatel tak musí u zaměstnanců provést školení k BOZP, které se primárně vztahuje k jejich prováděné (konkrétní) práci. V rámci toho může být školení k BOZP ze strany zaměstnavatele doplněno i praktickým zácvikem, nebo praktickou ukázkou, které lépe zaměstnanci vysvětlí danou činnost a případně doplní požadavky pro výkon příslušné práce.

Dle ust. § 106 odst. 1 zákoníku práce: „Zaměstnanec má právo na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, na informace o rizicích jeho práce a na informace o opatřeních na ochranu před jejich působením; informace musí být pro zaměstnance srozumitelná.“ Z uvedeného tak vyplývá, že vyjádření dané informace zaměstnanci musí být zaměstnavatelem provedeno tak, aby ji zaměstnanec zvoleným způsobem

Nahrávám...
Nahrávám...